Sylwia Domino - ekspert kredytowy
Zadzwoń do mnie

Zadzwoń

501 657 720

Godziny otwarcia

Poniedziałek - Sobota

8:30 - 17:30

Zadzwoń

501 657 720

Poniedziałek - Sobota

8:30 - 17:30

Strefa wiedzy

Poradnik: zaświadczenie z US

Poradnik: Jak uzyskać zaświadczenie o niezaleganiu z urzędu skarbowego?

Jeśli prowadzisz firmę i starasz się o kredyt, bank zazwyczaj wymaga zaświadczenia z urzędu skarbowego o niezaleganiu w płatności podatków. W zależności od banku dokument może być potrzebny już na etapie składania wniosku lub dopiero przed wypłatą kredytu. Wniosek o zaświadczenie najlepiej złożyć przez e-Urząd Skarbowy – dzięki temu otrzymasz je za darmo i nawet w ciągu kilku minut. Jeśli wniosek wyślesz przez e-PUAP lub dostarczysz go papierowo do urzędu, zapłacisz 21 zł opłaty skarbowej.

Wniosek online przez e-Urząd Skarbowy to najszybsza i najwygodniejsza opcja.

Skrócona instrukcja wnioskowania o zaświadczenie o niezaleganiu w podatkach

1. Zaloguj się do e-Urzędu Skarbowego na stronie podatki.gov.pl/e-urzad-skarbowy/.
2. W menu Dokumenty wybierz Złóż dokument, a następnie kliknij Zaświadczenie o niezaleganiu…
3. Wypełnij wniosek o niezaleganie w podatkach, zaznaczając wszystkie opcje dodatkowe jak na poniższej grafice:

4. Na kolejnych ekranach wybierz, że składasz wniosek za siebie i opcję NIP, a jako cel wydania zaświadczenia wpisz np. złożenie w banku.
5. Przejdź do ostatniego kroku i kliknij Akceptuj i wyślij. Wniosek został wysłany!

Potrzebujesz szczegółowej instrukcji? Znajdziesz ją poniżej.
Jak pobrać wygenerowane zaświadczenie? Kliknij tutaj.

Pełna instrukcja wnioskowania o zaświadczenie z urzędu skarbowego

1. Zaloguj się do e-Urzędu Skarbowego [1] na stronie podatki.gov.pl/e-urzad-skarbowy/.

2. W tym celu możesz skorzystać m.in. z bankowości internetowej swojego banku, Profilu Zaufanego lub aplikacji mObywatel. Wybór sposobu logowania należy do Ciebie.

3. Po zalogowaniu do serwisu w bocznym menu rozwiń sekcję Dokumenty [2] i wybierz Złóż dokument [3]. Następnie kliknij Zaświadczenie o niezaleganiu lub stanie zaległości w podatkach [4]. Jeśli wcześniej nie wyrażałeś zgody na e-Korespondencję, system wymusi udzielenie takiej zgody.

4. Zawnioskuj o wydanie zaświadczenia o niezaleganiu w podatkach oraz zaznacz wszystkie opcje w sekcji Proszę o podanie dodatkowych informacji. Jeśli ich nie zaznaczysz, zaświadczenie zostanie odrzucone przez bank, w którym wnioskujesz o kredyt. Kliknij Następny krok.

5. Na kolejnym ekranie zaznacz, że składasz wniosek za siebie. Kliknij Następny krok.

6. Dalej wybierz numer NIP. Powinny pojawić się Twoje dane osobowe. Po przewinięciu ekranu na dół kliknij Następny krok.

7. W kolejnym kroku wpisz cel wydania zaświadczenia np. złożenie w banku. Przejdź dalej.

8. Na kolejnym ekranie nie musisz nic wpisywać. Kliknij Następny krok.

9. Na stronie z podsumowaniem upewnij się, czy zaznaczyłeś właściwe opcje jak na poniższej grafice. Jeśli tak, kliknij Akceptuj i wyślij. Wniosek zostanie wysłany do urzędu skarbowego.

Odbiór wygenerowanego zaświadczenia z urzędu skarbowego

Zaświadczenie o niezaleganiu w podatkach otrzymasz w formie elektronicznej w serwisie e-Urząd Skarbowy. Wygenerowanie dokumentu zazwyczaj trwa kilka minut, ale może się przeciągnąć w zależności od sytuacji. Gdy zaświadczenie będzie gotowe, dostaniesz powiadomienie za pomocą SMS-a i e-maila (telefon i mail podałeś, zgadzając się na e-Korespondencję). Jeśli dokumentu nie otrzymasz w ciągu 24 godzin, warto skontaktować się ze swoim Urzędem Skarbowym.

Jak pobrać zaświadczenie o niezaleganiu?

1. Zaloguj się do e-Urzędu Skarbowego na stronie podatki.gov.pl/e-urzad-skarbowy/. W bocznym menu rozwiń sekcję Dokumenty [1] i wybierz Otrzymane [2]. Następnie kliknij Odbierz [3].

2. Po kliknięciu linku z nazwą zaświadczenia [4] pobierzesz plik w formacie PDF podpisany elektronicznie przez Krajową Administrację Skarbową.

3. Zapoznaj się z treścią zaświadczenia i sprawdź, czy nie występują żadne zobowiązania podatkowe oraz nie wszczęto żadnych postępowań (patrz grafika poniżej). Nie drukuj zapisanego dokumentu – wystarczy, że prześlesz mailem plik wygenerowany przez urząd skarbowy.