Strefa wiedzy
Podatek PCC od hipoteki
Instrukcja wypełniania deklaracji PCC-3: wpis hipoteki w 2025 roku
Z poradnika dowiesz się, jak wywiązać się z obowiązku uiszczenia podatku od czynności cywilnoprawnych (PCC) od ustanowienia hipoteki. Przeprowadzę Cię krok po kroku przez proces wypełniania deklaracji PCC-3 w wersji internetowej oraz podpowiem jak dokonać przelewu do urzędu skarbowego.
Dlaczego ustanowienie hipoteki podlega opodatkowaniu?
Jeśli ustanawiasz hipotekę na rzecz banku, masz obowiązek zapłaty podatku PCC oraz złożenia deklaracji PCC-3. Wymóg ten wynika z ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych z 9 września 2000 r.
Brak złożenia deklaracji i opłacenia podatku może skutkować grzywną od kilkuset do nawet kilkudziesięciu tysięcy złotych.
Ile wynosi podatek PCC od hipoteki?
Podatek od ustanowienia hipoteki to 19 zł.
Jeśli hipoteka została ustanowiona w akcie notarialnym (np. przy zakupie nieruchomości), notariusz zajmuje się pobraniem podatku i przekazaniem go do urzędu skarbowego. Nie musisz wtedy składać deklaracji PCC-3. W innych przypadkach musisz samodzielnie złożyć deklarację i zapłacić podatek.
Gdzie i kiedy złożyć deklarację PCC-3?
Deklarację PCC-3 należy złożyć w urzędzie skarbowym właściwym dla miejsca zamieszkania – tym samym, do którego składasz roczne zeznanie podatkowe. Nie musisz nigdzie jeździć, deklarację można złożyć również przez internet. Masz na to 14 dni od dnia podpisania oświadczenia o ustanowieniu hipoteki lub zawarcia umowy ustanowienia hipoteki. W tym samym terminie trzeba również opłacić podatek.
Kilku właścicieli nieruchomości – co musisz wiedzieć?
Jeśli nieruchomość, na której ustanowiono hipotekę, ma kilku współwłaścicieli: jeden z nich składa deklarację PCC-3, a pozostali załącznik PCC-3/A. Tylko jedna osoba uiszcza podatek w kwocie 19 zł.
Jak złożyć deklarację PCC-3 w 2025 roku?
Masz dwie możliwości:
• przez internet – elektronicznie na stronie podatki.gov.pl (przeczytasz o tym poniżej),
• tradycyjnie – w formie papierowej, składając osobiście w urzędzie skarbowym lub wysyłając pocztą.
Jak opłacić podatek PCC w 2025 roku?
Przelew do urzędu skarbowego możesz wykonać na dwa sposoby:
• w bankowości internetowej lub mobilnej banku, w którym posiadasz rachunek osobisty,
• na stronie e-Urzędu Skarbowego jako przelew ekspresowy obsługiwany przez KIR Paybynet. Do kwoty przelewu zostanie doliczona opłata transakcyjna w wysokości 0,12 zł na rzecz podmiotu pośredniczącego w płatności.
Oba sposoby omawiam poniżej.
Jak prawidłowo wypełnić i złożyć deklarację PCC-3 online
1. Zaloguj się do e-Urzędu Skarbowego [1] na stronie podatki.gov.pl/e-urzad-skarbowy/.

2. Możesz to zrobić m.in. za pomocą bankowości internetowej, Profilu Zaufanego lub aplikacji mObywatel – wybierz dogodny dla siebie sposób.

3. Po zalogowaniu kliknij e-Deklaracje [2] lub w bocznym menu rozwiń sekcję Deklaracje i wybierz Złóż e-Deklarację.

4. W polu wyszukiwania wpisz pcc i kliknij lupę [3], aby znaleźć formularze. Następnie wybierz odpowiednią deklarację:
- PCC-3 – jeśli jesteś jedynym właścicielem nieruchomości lub składasz ją w imieniu kilku współwłaścicieli,
- PCC-3/A – dla pozostałych współwłaścicieli, ale tylko wtedy, gdy deklaracja PCC-3 została już złożona przez jedną osobę.
Pokażę Ci teraz, jak wypełnić formularz PCC-3. Wybierz PCC-3 [4].

5. Na kolejnym ekranie wpisz lub wybierz datę podpisania oświadczenia o ustanowieniu hipoteki lub zawarcia umowy ustanowienia hipoteki [5]. Oświadczenie to dokument, który składasz do sądu, aby wpisać hipotekę na rzecz banku. Następnie zaznacz, że składasz deklarację za siebie. Twoje dane osobowe powinny uzupełnić się automatycznie. Kliknij Dalej.
Uwaga: jeśli hipoteka została ustanowiona w akcie notarialnym (np. przy zakupie nieruchomości), nie musisz składać deklaracji PCC-3. Podatek pobiera i rozlicza notariusz.

6. W polu Urząd, do którego jest adresowana deklaracja, wybierz urząd skarbowy, do którego składasz roczne zeznanie podatkowe. Najłatwiej wyszukać go po nazwie miasta. Po tym zaznacz złożenie deklaracji i kliknij Następny krok.

7. Następnie:
- wybierz Inny podmiot – jeśli jesteś jedynym właścicielem nieruchomości objętej hipoteką,
- wybierz Podmiot zobowiązany solidarnie do zapłaty podatku – jeśli nieruchomość, na której zostanie ustanowiona hipoteka, ma kilku właścicieli. Współwłaściciele ponoszą wspólną odpowiedzialność za podatek PCC, ale deklarację PCC-3 składa tylko jeden z nich. Pozostali wypełniają załącznik PCC-3/A. Natomiast sam podatek może opłacić dowolna osoba.
Opcja PESEL jest już domyślnie zaznaczona, a pod nią znajdziesz swoje dane osobowe. Kliknij Następny krok.

8. Na kolejnym ekranie zaznacz umowa oraz dwukrotnie terytorium RP. W polu Zwięzłe określenie treści i przedmiotu czynności cywilnoprawnej wklej poniższy tekst:
wpis hipoteki umownej do kwoty …………………. w księdze wieczystej nr …………………. na rzecz banku …………………. w związku z umową kredytową nr …………………. z dnia ………………….
Następnie uzupełnij brakujące informacje. Znajdziesz je w umowie kredytowej, wniosku o wpis hipoteki lub oświadczeniu o jej ustanowieniu. Po wypełnieniu kliknij Następny krok.

9. Wybierz opcję ustanowienie hipoteki na zabezpieczenie wierzytelności o wysokości nieustalonej. System automatycznie wyliczy kwotę podatku do zapłaty. Kliknij Następny krok i przejdź przez dwa kolejne kroki.

10. Informacja o załącznikach w kroku H:
- nie pojawi się, jeśli jesteś jedynym właścicielem nieruchomości i wcześniej jako podmiot składający deklarację wybrałeś Inny podmiot,
- pojawi się, jeśli nieruchomość ma kilku właścicieli, a wcześniej jako podmiot składający deklarację wybrałeś Podmiot zobowiązany solidarnie do zapłaty podatku.
Liczba załączników PCC-3/A to liczba współwłaścicieli minus jeden. PCC-3/A wypełniają wszyscy współwłaściciele, poza osobą składającą PCC-3. Należy to zrobić po złożeniu deklaracji PCC-3. Aby przejść dalej, kliknij Następny krok.

11. Na kolejnej stronie potwierdź i zaakceptuj treść pouczenia i kliknij Następny krok.

12. Na stronie podsumowania sprawdź, czy deklaracja jest poprawnie wypełniona. Błędy lub braki będą zaznaczone na czerwono. W razie potrzeby możesz edytować poszczególne sekcje. Jeśli wszystko się zgadza, kliknij Akceptuj i wyślij. Dokument trafi do urzędu skarbowego.

Jak prawidłowo wypełnić i wysłać załącznik PCC-3/A online
Gdy jeden ze współwłaścicieli nieruchomości złożył już deklarację PCC-3, pozostali wypełniają załącznik PCC-3/A. Każdy współwłaściciel robi to samodzielnie.
1. Zaloguj się do e-Urzędu Skarbowego [1] na stronie podatki.gov.pl/e-urzad-skarbowy/.

2. Możesz to zrobić m.in. za pomocą bankowości internetowej, Profilu Zaufanego lub aplikacji mObywatel – wybierz dogodny dla siebie sposób.

3. Po zalogowaniu kliknij e-Deklaracje [2] lub w bocznym menu rozwiń sekcję Deklaracje i wybierz Złóż e-Deklarację.

4. W polu wyszukiwania wpisz pcc i kliknij lupę [3], aby znaleźć formularze. Następnie wybierz PCC-3/A.

5. Na kolejnym ekranie wpisz lub wybierz datę podpisania oświadczenia o ustanowieniu hipoteki, lub zawarcia umowy ustanowienia hipoteki [5]. Oświadczenie to dokument, który składasz do sądu, aby wpisać hipotekę na rzecz banku. Następnie zaznacz, że składasz deklarację za siebie. Twoje dane osobowe powinny uzupełnić się automatycznie. Kliknij Dalej.
Uwaga: jeśli hipoteka została ustanowiona w akcie notarialnym (np. przy zakupie nieruchomości), nie musisz składać deklaracji PCC-3 i załącznika PCC-3/A. Podatek pobiera i rozlicza notariusz.

6. W polu Urząd skarbowy, do którego jest adresowana deklaracja PCC-3, wybierz urząd, do którego składasz roczne zeznanie podatkowe. Najłatwiej wyszukać go po nazwie miasta. Następnie zaznacz złożenie informacji i kliknij Następny krok.

7. Wybierz podmiot zobowiązany solidarnie do zapłaty podatku. Opcja PESEL jest już domyślnie zaznaczona, a pod nią znajdziesz swoje dane osobowe. Kliknij Następny krok.

8. Na kolejnym ekranie wybierz osoba fizyczna i wpisz dane osoby, która złożyła deklarację PCC-3, aby urząd skarbowy mógł powiązać ją z załącznikiem PCC-3/A i płatnością podatku. Po uzupełnieniu kliknij Następny krok.

9. Wpisz kwotę podatku do zapłaty: 19 zł. Pamiętaj, że tylko jedna osoba uiszcza ten podatek. Kliknij Następny krok.

10. Na kolejnej stronie potwierdź i zaakceptuj treść pouczenia i kliknij Następny krok.

11. Na stronie podsumowania sprawdź, czy deklaracja jest poprawnie wypełniona. Błędy lub braki będą zaznaczone na czerwono. W razie potrzeby możesz edytować poszczególne sekcje. Jeśli wszystko się zgadza, kliknij Akceptuj i wyślij. Dokument trafi do urzędu skarbowego.

Jak zapłacić podatek PCC od hipoteki
Podatek PCC możesz zapłacić na dwa sposoby:
- przelewem w bankowości internetowej lub mobilnej swojego banku,
- na stronie e-Urzędu Skarbowego – szybkim przelewem przez KIR Paybynet (opłata transakcyjna: 0,12 zł).
Przelew podatkowy w bankowości internetowej lub mobilnej
1. Zaloguj się do bankowości internetowej lub mobilnej swojego banku:
2. Wybierz opcję przelewu podatkowego lub przelewu do urzędu skarbowego (nazwa zależy od banku).
3. Wskaż symbol formularza: PCC-3 lub PCC3.
4. Jako typ identyfikatora wybierz PESEL. Jeśli numer nie jest uzupełniony, wpisz go ręcznie. Uzupełnij również inne dane osobowe, jeśli bank nie zrobił tego automatycznie.
5. Wpisz lub wyszukaj urząd skarbowy, w którym się rozliczasz (wpisałeś go w deklaracji PCC-3 lub PCC-3/A). Zwykle wystarczy podać miejscowość zamieszkania. System powinien automatycznie wyświetlić numer rachunku bankowego. Jeśli go nie poda, znajdziesz go na stronie gov.pl.
6. Wpisz kwotę: 19,00 zł.
7. W polu okres (rozliczenia) wybierz dzień i wskaż datę podpisania oświadczenia o ustanowieniu hipoteki, którą wcześniej wpisałeś w deklaracji PCC-3 lub PCC-3/A.
8. Pole identyfikator zobowiązania pozostaw puste.
9. Zatwierdź i wyślij przelew.
Przelew na stronie e-Urzędu Skarbowego
e-Urząd Skarbowy daje możliwość opłacenia podatku przelewem natychmiastowym w KIR Paybynet. Do kwoty przelewu zostanie jednak doliczona opłata 0,12 zł.
Obsługiwane banki (stan na 29.03.2025): BNP Paribas, ING, Inteligo, Kasa Stefczyka, mBank, Millennium, Pekao, PKO BP, VeloBank, banki spółdzielcze.
Jeśli Twój bank nie jest na liście, przelew wykonaj bezpośrednio przez swoją bankowość internetową (opisane wyżej).
1. Zaloguj się do e-Urzędu Skarbowego na stronie podatki.gov.pl/e-urzad-skarbowy/.
2. Po zalogowaniu w bocznym menu rozwiń sekcję Płatności online i wybierz Zapłać online. Dalej kliknij PCC, SD, KP w głównej części ekranu.
3. Na stronie Metody płatności kliknij Kontynuuj, a następnie wypełnij formularz:
– rodzaj podatku: PCC
– symbol formularza lub płatności: PCC-3
– pole identyfikacja zobowiązania ma pozostać puste
– kwota: 19,00,
– okres: J – dzień
– w polach dzień, miesiąc i rok wpisz datę podpisania oświadczenia o ustanowieniu hipoteki (wpisałeś ją w deklaracji PCC-3 lub PCC-3/A).
Przejdź do następującego kroku.
4. Opcja PESEL powinna być domyślnie zaznaczona, a pod nią znajdziesz swoje dane osobowe. W polu Odbiorca płatności wskaż urząd skarbowy, do którego składasz roczne zeznanie podatkowe. System wyświetli konto bankowe tego urzędu. Przejdź do kolejnego kroku.
5. Po sprawdzeniu danych kliknij Akceptuj i zapłać. Jeszcze kilka kliknięć i zostaniesz przekierowany na stronę banku – zaloguj się i zatwierdź przelew.